Resor

Etapp 12 lördagen den 20/5. Resan till ”Morro Bay”.

Kartbild över färdvägen till ”Morro Bay”

Frukosten intogs idag på Mc Donalds, Troed vilade på rummet, köpte med lite frukost till honom. C:a 11:00 lämnade vi hotellet för färd mot ”Morro Bay” via ” Santa Cruz”. Vi körde längs med strandpromenaden ”Embarcadero” (där vi gått dagen innan), pir 39 – pir 1 där tullhuset ligger.

Bild av ”Tullhuset” i San Francisco

Fortsatte väg 280 ut ur San Francisco för vidare färd på Highway 1 mot ”Pacifica”. Det var en mycket vacker väg utmed kusten men tyvärr var det mycket dimma som kom in från havet.

Bild från Highway 1 där vi ser dimman på väg in från havet.

Vid ”Half Moon Bay” stod trafiken nästan stilla, det var lördag och mycket bilar och cyklister. Det var flera bad och fiskeplatser, folk som stod och sålde körsbär, persikor, avokados 5 st. 99 cent. Vi hade från början tänkt fortsätta Highway 1 till Los Angeles, men en del av vägen var stängd efter att en bro rasat tidigare, därför var resplanen delvis ändrad. Den täta trafiken och det dimmiga vädret gjorde att vi tog ut på väg 101 lite tidigare än vi tänkt. (Notis: När vi var framme i Los Angeles fick vi veta att ännu ett bergras hade inträffat på Highway 1, som stängt vägen dagen efter vi skulle åkt där.) Vi stannade i ”Santa Cruz” vid stranden (Nöjesplats) och åt hamburgare, kollade några attraktioner, sandstranden.

Etapp 11 torsdagen den 18/5 o fredagen den 19/5, San Francisco. Frukost serverades på hotellet men ingick ej i priset. När vi kom ner och såg var det skulle kosta bestämde vi oss för att hitta ett ställe på stan istället att äta på.

Detta frukostpris tyckte vi var i häftigaste laget. 24,95$ per person!

Visst kostade det en rejäl slant även här, men det blev betydligt billigare än på hotellet. När frukosten var avklarad letade vi upp den trådbundna spårvagnen, (nedgrävd i gatan) som åker upp och ner för de branta backarna som är berömda och kända från bl.a. flera filmer.

Etapp 9 tisdagen den 16/5. Resan till Jackson.

Kartbild över resvägen Kartbild 3

På morgonen var det – is och snö på träden, barnbarnen tyckte detta var roligt

Så här såg det ut när vi vaknade -snö på träden

Att vi var på hög höjd blev jag varse när jag lekte med barnbarnen, fick inte tillräckligt med syre, blev mycket trött, orkade knappt inget. En annan effekt av den höga höjden var en chipspåse som svällt upp och var nära att brista.

Chipspåse som höll på att brista.

Efter att vi tillagat och ätit frukost, packat och ställt i ordning i stugan, lämnat tillbaks nyckeln åkte vi c:a. 10:30 mot vårt nästa resmål Jackson. Efter att vi stannat till i Mammoth Creek, handlat, tagit foto på de snöklädda bergen åkte vi vidare på väg 395. Vi färdades på vacker väg, några små samhällen, snöklädda berg på båda sidor, några små sjöar.

Det fanns 3 möjliga vägar att passera berget i ”Yosemity nationalpark”, 2 av dessa var stängda på grund av stora snömassor.

Etapp 10 onsdagen den 17/5. Resan till San Francisco.

Kartbild över färdvägen.

Efter att vi ätit frukost på hotellet (ingick i priset), var det avfärd kl. 10:00 mot San Francisco. Dagen skulle vi börja med att titta några stora träd i ”Calaveras Big Trees State Park”. På väg dit passerade vi genom ”San Andreas” ett historiskt jordbävningsområde.
Det var lätt molnigt men varmt och vackert väder, vi åkte väg 49, sedan Highway 4 upp till träden som fanns på cirka 5000 feet. 11:15 var vi framme vid parkeringen (som var nästan full), inträde 10 dollar per bil och dag.

Huset där parkeringsavgiften skulle erläggas.

Flera foton på dessa stora träd.

Jag vid några stora träd.

Jag som jobbat på sågverk i nästan hela mitt yrkesliv tyckte detta var mycket intressant. (Det gjorde vi nog alla.) I ett av träden (som föll till marken januari 2017) hade det varit en uthuggen tunnel igenom, denna höggs ut sent 1880-tal för att attrahera besökare.

Etapp 8 måndagen den 15/5. Resan till Mammoth Lakes.

Karta över resvägen till ”Mammoth Lakes”

Cirka 10:30 påbörjade vi vår (350 miles) cirka 56 mil långa dagsresa till vårt nästa resmål, ”Edelweiss Lodge” i Mammoth Lakes Kalifornien. Vi körde genom stora ökenområden med uttorkade vattendrag, endast några små buskar (kaktusar?) växte på den torra marken.

Uttorkade vattendrag.

Vägskyltar varnade för boskap, men vi såg inte till några på dessa magra marker. Passerade genom Indian Springs som låg på 3200 feet (c:a. 4000m ) Ett fängelse fanns här ute i öknen. Färdades genom ett indianreservat, långa raksträckor genom detta karga landskap. Stannade i Amargosa Valley och åt lunch på ”Area 51 Alien Center”. I butiken fanns det en del UFO-saker, en mystisk flygincident 1947 inträffade i Roswell New Mexico, misstänker att det var detta de syftar på.