Ingvar Lindberg

BJÄRNUM. Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i historiens spår ute i Europa. Del 4

Tillbaka till 7 maj 2010 och hotell Paradiso. En amerikan som reste från staden ISOLA GRAN SASSO vid 20  års ålder, var nu hemma på semester och bodde på hotel Paradiso. Han visste exakt hur vi skulle köra för att komma till CampoImperatore Hotel Albergo- Rifugio. Tänk en sådan fantastisk tur denna gång. På hotellet pratade ingen engelska, de sade att franska var första språket i Italien. -Så kl 0905 anträdde vi marschen mot hotellet där Mussolini varit fånge. Det blev en fantastiskt vacker tur, nygrönska och fantastisk ursikt över berg och dalar i bergskedjan Gran Sasso. Solen sken från klarblå himmel men alla höga toppar var inbäddade i moln.

Så plötsligt på 2000 meters höjd blev det alldeles dimmigt, sikt på bara några meter, vad var detta? Vi stannade och tog kort, snön var cirka 5 meter över ”Simba”, detta var jag aldrig sett i mitt liv!

Vi fortsatte klättringen uppåt till 2112 meter, där i moln och dimma och snö låg hotellet. Klockan är nu 10.36 den 7 maj 2010.

Pilarna visar på fönstren till rummet där Mussolini satt fången

 

BJÄRNUM. Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i historiens spår ute i Europa. Del 3

Efter missade Gran Sasso ställde vi kosa mot Monte Carlo och formel 1 (snopet). Det tog längre tid än planerat, mycket trafik och ideliga stopp gjorde att tiden blev knapp, överallt kö, kö och kö. (Det var nog tur att vi inte hittade hotellet). Helt plötsligt kom en vacker flicka fram och gav en blomma till en stressad bilförare. Efter många om och men var vi då i Björn Borgs Monte Carlo.

Vi hade tur med parkeringen, visserligen högt upp men lätt att springa nerför trapporna.

Vi löste entré i närheten av Casinot. Då jag såg Casinot igen, kom minnet upp när jag följde rally MONTE CARLO 1973. Det var året då OVE ”PÅVEN” ANDERSSON nästan vann tävlingen i en ALPINE Renault, ledde till slutsträckorna men blev två.

BJÄRNUM. Vi fortsätter följa Ingvar Lindberg på hans resa i historiens spår ute i Europa. Del 2

-Nu fram med nya körorder, rakt söderut i 60 mil till GRAN SASSO och det ställe där tyskarna fritog Italiens diktator Benito Musselini 1943.

Italienarna avsatte honom och fängslade honom på ett högfjällshotell. Detta ställe är mitt andra försök att hitta, så detta är utgångspunkt för målgivningen. Inte helt lätt att komma ut från Brescia. Vi kom på en motorväg som var gratis att använda, men mycket trafik med lastbilar, så vi letade efter första bästa tillfälle att komma ut på en fin betalmotorväg mot Modena (Ferrari tillverkas här). Det hade inte kostat skjortan från Italienska gränsen i norr, över passet och ner till Brescia. Totalt 8 plus 17 Euro.

VITTSJÖ, BJÄRNUM. Glädjande kan vi åter publicera artiklar skrivna av ”möbelhandlarn”, Ingvar Lindberg från Bjärnum.

Ingvar som är historiskt mycket bevandrad, inte minst vad gäller andra världskriget, har under sina resor besökt många av de platser som var betydelsefulla eller dramatiska under dessa krigsår. Ingvar har även en bakgrund som rallyförare för SAAB och har naturligtvis även här en massa minnen som vi hoppas kunna publicera. Här kommer den första delen av inledningsvis fem artiklar där Ingvar bland annat berättar om SS skolan i Ordensburg, Stalag och en hel del mer. Vill du läsa Ingvars tidigare artiklar finns dessa under fliken ARTIKLAR och Ingvar Lindberg. / C Brauer

Del 9. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget.
Nu åker jag mot Edinburgh för att se platsen där det stora Taptot går uppe vid slottet. Det var lätt att hitta dit för på långt håll tornade slottet ut sig mot himlen. Vi parkerade nedanför i staden och gick sedan upp. Ett demonstrationståg gick förbi i ordnade former. Lite halvmulet var vädret men ok i temperaturen, letade upp en P-automat och som minne klistrades den uppe i ”Eric”. En härlig marsch upp på stensatta gator gjorde att svettpärlor i pannan och i ögonen gjorde sig påminda. Väl uppe vid slottets parkering höll de på att montera ner läktare?! Var det här Taptot var i TV? Bara här på p-platsen? Jag kände en besvikelse, var det inte på borggården framför slottet? I mina fantasier hade jag trott på en pompös plats, inte en liten parkeringsplats, inte ens nära slottet. Det var en stunds marsch upp till slottet. Det var mycket mindre än jag trott, så det tog inte lång tid att gå igenom och ner till väntande Eric igen. Nu efteråt förstår jag att det går inte med publik och TV, stora orkestrar marscherande på en borggård. Där föll illusionen. Nu sitter vi på Newcastle.

Del 8. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. U 47 attack. För Günter Prien och U 47 var det spännande värre. Manskapet hade sovit och vilat så mycket som det gått under de förhållande som rådde. De hade fått varm dryck och tankarna var säkert hemma hos nära och kära. fartygsblockering.jpgTidpunkten närmade sig, tidvattnet skulle vara som högst och himlen så mörk som möjligt (pga tidvatten, blev jag varse detta fenomen vid Newcastle, återkommer senare i berättelsen). Av de 7 infarter till basen blev det genom Kirksund som inträngandet skulle ske. Engelsmännen hade sänkt gamla skepp för att blockera ingångarna. Tysk spaning hade kartlagt var det var möjligt att komma in. Det blev Kirksund.

Del 7. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Mot Scapa Flow

Resan går vidare mot Scapa Flow

Norröver Aviemore, blev landskapet karjare. I vikarna såg man oljeborrtorn, konstiga spindlar. En liten stad ca 10 mil från Jon- Groat åt och tankade "Eric" ca kl 16 -17. Nu var det bara ett par timmar kvar, smal asfalt väg, lagom krokig, ner i dalar, långa uppförsbackar. Nu trivs "Eric". En kort stund efter uppehållet kör en buss ut 50 meter före mig. Det gick inte med 2 bilar i bredd, så jag måste lugna ner mig och vänta på bättre tillfälle att köra om. Men vad jag bedrog mig, som han körde bussen, 95-100 km på denna smala väg. Jag höll ordentligt avstånd, om han mötte t.ex lastbil eller buss. I baksätet satt barn och tittade på "Eric". Många tankar i huvudet fick jag. Varför kör han så fort? Han har ju barn ombord! Skall han hinna till färjan ut till Orkneyöarna?  Jäkla buse sa jag högt i bilen. Under dessa 2 timmars körning mötte vi lyckligtvis ingen buss eller lastbil. Min tanke hela tiden var att komma i tid till färjan, där bor ju folk på öarna. Därför hängde jag på bussen. Jag tänkte, han har anpassat hastigheten till färjeövergången till Orkneyöarna. Strategin var klar, häng på och försök komma med samma båt som bussen. Det var långa 2 timmar att ligga bakom denna galenpanna, jag har själv för många år sedan kört buss och skolbuss. Det var fruktansvärt ansvar att köra persontrafik och barn. Föräldrarna, som visste att jag var rallyförare, fick aldrig tvivla på att jag på ett ansvarsfullt sätt körde deras barn. Alltid föredöme i trafiken! Det ansvaret har jag lärt under alla år, men denna skotte jag låg efter, han hade enligt mitt sätt att se, absolut inget ansvar för sina passagerare och barn. Jag tog faktiskt illa upp. Skulle jag som fd brandman få nytta av mina kunskaper av trafikolyckor? Hemska tanke, men så var det. john-o-groat-house.jpgSå kom vi då fram till Skottlands norra spets John & Groat, bara en by. Han lugnade ner sig, tog till vänster ner mot hamnen, jag tätt efter för att vara säker på plats i båten över till Scapa Flow.

Del 6. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget.´Skottland. Resan går vidare !

Jag var nu helt säker på att Flyghistorierna år 2000 för denna gång var över. Nu skall Marina och Rally äventyr råda. Nästa år är det Saab 95 Service "Kurtan" 2001 och nästa år igen Saab 900 T "Black Pearl" 2002. Ni läsare har väl fattat att Saabar är personligheter, byggda och skapade av de bästa flygingenjörer. Därför har de arbetsnamn. Nu tänder vi EBK igen och ställer nosen norrut mot Scotland.

Lång resa upp, tröttheten kom. Målet var att hinna upp till Glasgow och försöka hitta Caledonian Hotel. Hotellet vi bodde på 1969, Scottish Rally. Jag minns när vi tittade ut genom fönstren på 5 vån ca. Såg man en fotbollsplan med läktare och tak av svart tjärpapp, stor bilparkering framför. Jag har alltid haft detta på näthinnan.

Del 5. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Den 29 augusti 1944 störtade ett brittiskt Lancasterplan utanför Vittsjö i Skåne. Ingvar fortsätter nu att berätta att ytterligare Lancasterplan blev nedskjutna över Sverige den tragiska natten.

Alla ni värderade läsare som varit i Hendons Flygmuseum utanför London (avstigning på U-ban är Colindale) och sett den Lancastern "Sugar" som hade 130 bombsymboler (den slog "George" med 2) den hade Waddington som bas. Jag kom dit i rusningstid och det var många dokument att fylla i, så jag hoppade över detta. Här finns ingen direkt anknytning till Sverige. Nu gäller Wickenby, varifrån den Lancastern som störtade vid Nyled dansbana i Båstad kom. Wickenby ligger nära Faldingworth där Lancastern som störtade i Hultabygget, Knäred startade ifrån. Men eftersom jag hade Scapa Flow på Orkneyöarna som mål, måste jag hoppa detta, men 2 år senare var jag där, kommer senare alltså, om ni vill? För att hålla någorlunda tidsram gäller f o m nu endast fokus på Wickenby.

Del 4. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Under andra världskriget störtade ett brittiskt Lancasterplan utanför Vittsjö i Skåne den 29 augusti 1944. Ingvar Lindberg fortsätter med del fyra i sin serie om planets historia. Dess smeknamn är "George".

Efter en god natt, i en säng lika bra som Hästens, förberedde jag mig med kartan för att ta mig till "Coningsby", den plats där ED 588, "George" kom conningsby.jpgdirekt från fabriken i Woodford 8 febr. 1943. Där hade AV. Roes Testpilot Bill Thorn, besiktigat "George" den 8 febr. 1943. "George" placerades här i 97 SQ men något gick galet och hon skadades. Tillbaka till fabriken igen för reparation och service. När "George" blev klar hade 97 SQ flyttat till Woodhall Spa.
Jag kom till Coningsby vid lunchtid och började med att fika i bilen "Eric": skorpor, Bregott, marmelad, Den gamle fabrik och juice.

Del 3. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Jag började tänka på att visst är det bättre att sova över på en camping, tvätta sig och toa osv. Plötsligt dyker en skylt upp: 106 Camping. Innan jag reagerar, hade jag svängt höger in på en liten grusväg, runt en bondgård och där var ca 10-12 Volvobilar med husvagnar. Konstigt, var det ett Volvo meeting? Ut från en husvagn kommer två äldre herrar, en med käpp. De ser arga ut och frågar: What are you doing here? Is it camping here? Sa jag, metheringham.jpgsnopen att engelska gentlemän säger så. No camping - privat! De såg hotfulla ut. Vid ena huset var en stukad propeller, likt den i Höjalen. What is it sade jag? From a Lanc, sa gubben, lika sur! Nearly my home in Sweden was a Lancaster cracht, and I am here and look after this airfield. Gubbarna blev chockade, de pekade ner på "Eriks" nummerplåt och sade, I think you was from Germany, you welcome, will you have the or coffe? Jag trodde inte mina ögon och öron, så kvickt de ändrade uppsyn. Jag berättade varför jag var där om "George" i Vittsjö, samt de andra fälten jag ville se, därefter fortsätta upp till Skottland och se Scapa Flow marinbasen. De berättade, att en helg varje år träffas de besättningar som är kvar från 106 SQ Metheringham.

Del 2. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. 50 SQ Skellingthorpe. Sakta glider båten in i hamnen Newcastle, jag upplever att det tar nästan en timme från inloppet och avkörningen från båten till väntläget innan pappersexercisen är klar, drygt! Nu är fokus vänstertrafik och kartorna placerade så att inga fel skall göras. För att komma ut härifrån kräver full skärpa, först rondellen sen under en kanal och i rätt fil med stora lastbilar runt om. Det är roligt med utmaningar, lite omkörningar och filbyte så blev jag snart varm i kläderna. Efter en kvart dyker så skylten Sunderland upp och jag andas ut, rätt väg direkt. Nästan rakt söderut. Det är inte stora genomfarter här, nej stensatta vägar och redan 10 minirondeller. "Eric" spinner som en puma. Jag ser den jättestora ängeln på höger sida, säkert 4 km i väg, glömt vad den heter. Den liknar den tyska örnen med vingarna ingar-lindberg-lincolnshire.jpgutsträckta, faktiskt gör den det. Här är mycket trafik, mest långtradare och de kör i 100 km/tim, så jag lade mig strategiskt i suget efter och åkte nästan gratis.
När jag kom fram till länsgränsen Lincolnshire stannade jag "Eric" och tog ett foto, nu var jag nära Bomber Commandc airfield där de flesta Lancasterplanen var placerade.

Del 1 med Saab 96, 1980 "Eric". För många år sedan i augusti träffade jag en motorklubbkompis Lilja på macken. Han berättade att han om en vecka skulle till Scapa Flow och se den plats där tyska u-båtskaptenen Gûnter Prien med U47 gick in i engelska marinbasen Scapa Flow på Orkney öarna och sänkte slagsskeppet "Roal Oak" inne i basen och tog sig hem till Tyskland igen och fick åka parad i Berlin till Rikskansliet i sept 1939. 1966 köpte jag "Min väg till Scapa Flow" på Broby marknad. Boken är tryckt på svenska i Finland 1940. Jag frågade Lilja förvånat - får man komma dit och se detta? Ja - jag är bjuden dit på en resa! Lycka till! Du måste rapportera och ta många kort!

BJÄRNUM. Varför intresse för 2:a världskriget. Erik (min far) låg inkallad i Värmland, Svensköp vid Selma Lagerlöv. Kvällen den 29 aug 1944  kom han hem på permis med 11 tåget, han gick från stationen till affären. Han träffade blomsterhandlare Oskar Olsson. Plötsligt blev hela himmeln röd - sen kom Woom, sen lyste det upp igen och efter en stund sade det pang på riktigt och de märkte t o m lufttrycket. Vissa rutor sprack. Det brummade i ett - i ett. 592 Lancaster flög över här. Lena - min kusin sade att Farmor sa: Nu har kriget kommit hit. Bl a farbror Kalle cyklade upp till Höjalen den natten. Han hittade en kolv till en motor som jag fått av Lena och lämnat upp till Vittsjö museum. Ett roderfäst fick jag av Bertil Pettersson.

BJÄRNUM. Vem är då JAG Ingvar Lindberg. Född maj 1943, möbelhandlare, med Rallybilar vid Kåberg, som lovat Lions Club Vittsjö-Bjärnum att skriva lite om de äventyr jag varit med om och som präglat mitt liv.ingvar-san-remo-rallyt.jpg

Från skolan - rökning - alkohol - fotbollen - bilar - rally - onykter körning - 2:a världskriget och engelska bombplanet Lancaster.. Var - När - Hur, Nu och Då, Varför. Början man dra i en tråd, upptäcker man mer och mer, ser nya vyer. Man ställer frågor till sig själv, vad hade hänt OM? T.ex 1939-1940 Sovjet gått  genom Finland, norra Sverige till Narvik? Tyskarna ringat in Moskva och tillfångatagit Stalin med anhang? Resor i 2:a Världskrigets spår har jag gjort i 30 år och är oerhört fascinerade. Det är segrarna som skriver historien!

ingvar-o-jan-o-malle.jpgBJÄRNUM. Midnattssolsrallyt 2007- Revanch 2008! Nu några dagar efter det snöpliga slutet av midnattssolsrallyt 2007 känns det som vi måste få revanch nästa år. Förberedelserna var perfekta, ja allt kändes bra innan start. Men jag vet också att i rallytävlingar kan nästan alla omöjliga fel komma. Onsdagen den 27 juni på eftermiddagen, besiktning vid stora torg i Kristianstad. Det var sol och god stämning. Vi träffade många gamla rallykamrater från förr, denna sociala del är fantastiskt rolig. Minns du rallyt 1961, kommer du ihåg "avåkarböjen", minns du rullningen ner i ån 1970 m.m. Det är detta som är fantastiskt.

BJÄRNUM. Rally vinklat genom Möbelhandlaren och SAAB -entusiasten Ingvar Lindbergs i Bjärnum glasögon.
Jag fick en förfrågan från www.vittsjobjarnum.nu om att teckna ner lite om det stundande
http://www.midnattssolsrallyt.com/ med historiska rallybilar.
Start kommer att ske i Kristianstad den 27 juni och målgång sker i Stockolm den 1 juli. Svenska Rallyt till Midnattssolen kördes för första gången i juni 1950, med två fartsträckor och två specialprov. Segerbilen var en Lago. 1954 segrade CG Hammarlund i Porche, 1959 segrade SAAB;s provförare Erik Carlsson "på taket". 1964 segrade Tom Trana i Volvo Pv. Från 1965 heter det Svenska Rallyt och körs vintertid.

Portalen tackar Ingvar för trevlig artikel.
Vi håller "tummarna" för rallyteamet och önskar Lycka till!
Kanske får vi höra mer från Ingvar efter tävlingen?

Följ gärna rallyt på tävlingens hemsida. Länk finns i Ingvars artikel.