Ingvar Lindberg

Del 6. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget.´Skottland. Resan går vidare !

Jag var nu helt säker på att Flyghistorierna år 2000 för denna gång var över. Nu skall Marina och Rally äventyr råda. Nästa år är det Saab 95 Service "Kurtan" 2001 och nästa år igen Saab 900 T "Black Pearl" 2002. Ni läsare har väl fattat att Saabar är personligheter, byggda och skapade av de bästa flygingenjörer. Därför har de arbetsnamn. Nu tänder vi EBK igen och ställer nosen norrut mot Scotland.

Lång resa upp, tröttheten kom. Målet var att hinna upp till Glasgow och försöka hitta Caledonian Hotel. Hotellet vi bodde på 1969, Scottish Rally. Jag minns när vi tittade ut genom fönstren på 5 vån ca. Såg man en fotbollsplan med läktare och tak av svart tjärpapp, stor bilparkering framför. Jag har alltid haft detta på näthinnan.

Del 5. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Den 29 augusti 1944 störtade ett brittiskt Lancasterplan utanför Vittsjö i Skåne. Ingvar fortsätter nu att berätta att ytterligare Lancasterplan blev nedskjutna över Sverige den tragiska natten.

Alla ni värderade läsare som varit i Hendons Flygmuseum utanför London (avstigning på U-ban är Colindale) och sett den Lancastern "Sugar" som hade 130 bombsymboler (den slog "George" med 2) den hade Waddington som bas. Jag kom dit i rusningstid och det var många dokument att fylla i, så jag hoppade över detta. Här finns ingen direkt anknytning till Sverige. Nu gäller Wickenby, varifrån den Lancastern som störtade vid Nyled dansbana i Båstad kom. Wickenby ligger nära Faldingworth där Lancastern som störtade i Hultabygget, Knäred startade ifrån. Men eftersom jag hade Scapa Flow på Orkneyöarna som mål, måste jag hoppa detta, men 2 år senare var jag där, kommer senare alltså, om ni vill? För att hålla någorlunda tidsram gäller f o m nu endast fokus på Wickenby.

Del 4. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Under andra världskriget störtade ett brittiskt Lancasterplan utanför Vittsjö i Skåne den 29 augusti 1944. Ingvar Lindberg fortsätter med del fyra i sin serie om planets historia. Dess smeknamn är "George".

Efter en god natt, i en säng lika bra som Hästens, förberedde jag mig med kartan för att ta mig till "Coningsby", den plats där ED 588, "George" kom conningsby.jpgdirekt från fabriken i Woodford 8 febr. 1943. Där hade AV. Roes Testpilot Bill Thorn, besiktigat "George" den 8 febr. 1943. "George" placerades här i 97 SQ men något gick galet och hon skadades. Tillbaka till fabriken igen för reparation och service. När "George" blev klar hade 97 SQ flyttat till Woodhall Spa.
Jag kom till Coningsby vid lunchtid och började med att fika i bilen "Eric": skorpor, Bregott, marmelad, Den gamle fabrik och juice.

Del 3. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Jag började tänka på att visst är det bättre att sova över på en camping, tvätta sig och toa osv. Plötsligt dyker en skylt upp: 106 Camping. Innan jag reagerar, hade jag svängt höger in på en liten grusväg, runt en bondgård och där var ca 10-12 Volvobilar med husvagnar. Konstigt, var det ett Volvo meeting? Ut från en husvagn kommer två äldre herrar, en med käpp. De ser arga ut och frågar: What are you doing here? Is it camping here? Sa jag, metheringham.jpgsnopen att engelska gentlemän säger så. No camping - privat! De såg hotfulla ut. Vid ena huset var en stukad propeller, likt den i Höjalen. What is it sade jag? From a Lanc, sa gubben, lika sur! Nearly my home in Sweden was a Lancaster cracht, and I am here and look after this airfield. Gubbarna blev chockade, de pekade ner på "Eriks" nummerplåt och sade, I think you was from Germany, you welcome, will you have the or coffe? Jag trodde inte mina ögon och öron, så kvickt de ändrade uppsyn. Jag berättade varför jag var där om "George" i Vittsjö, samt de andra fälten jag ville se, därefter fortsätta upp till Skottland och se Scapa Flow marinbasen. De berättade, att en helg varje år träffas de besättningar som är kvar från 106 SQ Metheringham.

Del 2. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. 50 SQ Skellingthorpe. Sakta glider båten in i hamnen Newcastle, jag upplever att det tar nästan en timme från inloppet och avkörningen från båten till väntläget innan pappersexercisen är klar, drygt! Nu är fokus vänstertrafik och kartorna placerade så att inga fel skall göras. För att komma ut härifrån kräver full skärpa, först rondellen sen under en kanal och i rätt fil med stora lastbilar runt om. Det är roligt med utmaningar, lite omkörningar och filbyte så blev jag snart varm i kläderna. Efter en kvart dyker så skylten Sunderland upp och jag andas ut, rätt väg direkt. Nästan rakt söderut. Det är inte stora genomfarter här, nej stensatta vägar och redan 10 minirondeller. "Eric" spinner som en puma. Jag ser den jättestora ängeln på höger sida, säkert 4 km i väg, glömt vad den heter. Den liknar den tyska örnen med vingarna ingar-lindberg-lincolnshire.jpgutsträckta, faktiskt gör den det. Här är mycket trafik, mest långtradare och de kör i 100 km/tim, så jag lade mig strategiskt i suget efter och åkte nästan gratis.
När jag kom fram till länsgränsen Lincolnshire stannade jag "Eric" och tog ett foto, nu var jag nära Bomber Commandc airfield där de flesta Lancasterplanen var placerade.

Del 1 med Saab 96, 1980 "Eric". För många år sedan i augusti träffade jag en motorklubbkompis Lilja på macken. Han berättade att han om en vecka skulle till Scapa Flow och se den plats där tyska u-båtskaptenen Gûnter Prien med U47 gick in i engelska marinbasen Scapa Flow på Orkney öarna och sänkte slagsskeppet "Roal Oak" inne i basen och tog sig hem till Tyskland igen och fick åka parad i Berlin till Rikskansliet i sept 1939. 1966 köpte jag "Min väg till Scapa Flow" på Broby marknad. Boken är tryckt på svenska i Finland 1940. Jag frågade Lilja förvånat - får man komma dit och se detta? Ja - jag är bjuden dit på en resa! Lycka till! Du måste rapportera och ta många kort!

BJÄRNUM. Varför intresse för 2:a världskriget. Erik (min far) låg inkallad i Värmland, Svensköp vid Selma Lagerlöv. Kvällen den 29 aug 1944  kom han hem på permis med 11 tåget, han gick från stationen till affären. Han träffade blomsterhandlare Oskar Olsson. Plötsligt blev hela himmeln röd - sen kom Woom, sen lyste det upp igen och efter en stund sade det pang på riktigt och de märkte t o m lufttrycket. Vissa rutor sprack. Det brummade i ett - i ett. 592 Lancaster flög över här. Lena - min kusin sade att Farmor sa: Nu har kriget kommit hit. Bl a farbror Kalle cyklade upp till Höjalen den natten. Han hittade en kolv till en motor som jag fått av Lena och lämnat upp till Vittsjö museum. Ett roderfäst fick jag av Bertil Pettersson.

BJÄRNUM. Vem är då JAG Ingvar Lindberg. Född maj 1943, möbelhandlare, med Rallybilar vid Kåberg, som lovat Lions Club Vittsjö-Bjärnum att skriva lite om de äventyr jag varit med om och som präglat mitt liv.ingvar-san-remo-rallyt.jpg

Från skolan - rökning - alkohol - fotbollen - bilar - rally - onykter körning - 2:a världskriget och engelska bombplanet Lancaster.. Var - När - Hur, Nu och Då, Varför. Början man dra i en tråd, upptäcker man mer och mer, ser nya vyer. Man ställer frågor till sig själv, vad hade hänt OM? T.ex 1939-1940 Sovjet gått  genom Finland, norra Sverige till Narvik? Tyskarna ringat in Moskva och tillfångatagit Stalin med anhang? Resor i 2:a Världskrigets spår har jag gjort i 30 år och är oerhört fascinerade. Det är segrarna som skriver historien!

ingvar-o-jan-o-malle.jpgBJÄRNUM. Midnattssolsrallyt 2007- Revanch 2008! Nu några dagar efter det snöpliga slutet av midnattssolsrallyt 2007 känns det som vi måste få revanch nästa år. Förberedelserna var perfekta, ja allt kändes bra innan start. Men jag vet också att i rallytävlingar kan nästan alla omöjliga fel komma. Onsdagen den 27 juni på eftermiddagen, besiktning vid stora torg i Kristianstad. Det var sol och god stämning. Vi träffade många gamla rallykamrater från förr, denna sociala del är fantastiskt rolig. Minns du rallyt 1961, kommer du ihåg "avåkarböjen", minns du rullningen ner i ån 1970 m.m. Det är detta som är fantastiskt.

BJÄRNUM. Rally vinklat genom Möbelhandlaren och SAAB -entusiasten Ingvar Lindbergs i Bjärnum glasögon.
Jag fick en förfrågan från www.vittsjobjarnum.nu om att teckna ner lite om det stundande
http://www.midnattssolsrallyt.com/ med historiska rallybilar.
Start kommer att ske i Kristianstad den 27 juni och målgång sker i Stockolm den 1 juli. Svenska Rallyt till Midnattssolen kördes för första gången i juni 1950, med två fartsträckor och två specialprov. Segerbilen var en Lago. 1954 segrade CG Hammarlund i Porche, 1959 segrade SAAB;s provförare Erik Carlsson "på taket". 1964 segrade Tom Trana i Volvo Pv. Från 1965 heter det Svenska Rallyt och körs vintertid.

Portalen tackar Ingvar för trevlig artikel.
Vi håller "tummarna" för rallyteamet och önskar Lycka till!
Kanske får vi höra mer från Ingvar efter tävlingen?

Följ gärna rallyt på tävlingens hemsida. Länk finns i Ingvars artikel. 

Hi.; I would like to talk to you about a site where you can watch free porn, which I have just discovered. This is a very interesting article. I found a random site on Google when I watch a freeporn site that promises to come after large sites, I can say that the new site is quite successful and pleasant to be popular. When I wanted to watch hd porn immediately as a quality site that I could reach it, so I think everyone should know and/or use it I saw that the first time I entered the site has a very simple look and other free porn tracking sites, such as immediately because I understood that the site was completely user-oriented. Whether you need hd sex videos viewing menus or whether you want to reach or search for content, it's a free porn site that I've reached without hesitation and found everything easily. There are a lot of people that do not know how to do this. If you want to watch this site, I hope that you enjoy and enjoy this site for the likes of you should stop at hd porn without too much extension.

Jurassic World 2: Fallen Kingdom Watch