Del 2. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. 50 SQ Skellingthorpe. Sakta glider båten in i hamnen Newcastle, jag upplever att det tar nästan en timme från inloppet och avkörningen från båten till väntläget innan pappersexercisen är klar, drygt! Nu är fokus vänstertrafik och kartorna placerade så att inga fel skall göras. För att komma ut härifrån kräver full skärpa, först rondellen sen under en kanal och i rätt fil med stora lastbilar runt om. Det är roligt med utmaningar, lite omkörningar och filbyte så blev jag snart varm i kläderna. Efter en kvart dyker så skylten Sunderland upp och jag andas ut, rätt väg direkt. Nästan rakt söderut. Det är inte stora genomfarter här, nej stensatta vägar och redan 10 minirondeller. "Eric" spinner som en puma. Jag ser den jättestora ängeln på höger sida, säkert 4 km i väg, glömt vad den heter. Den liknar den tyska örnen med vingarna ingar-lindberg-lincolnshire.jpgutsträckta, faktiskt gör den det. Här är mycket trafik, mest långtradare och de kör i 100 km/tim, så jag lade mig strategiskt i suget efter och åkte nästan gratis.
När jag kom fram till länsgränsen Lincolnshire stannade jag "Eric" och tog ett foto, nu var jag nära Bomber Commandc airfield där de flesta Lancasterplanen var placerade.

Nu gäller det att leta upp ED 588 Georges hemmafält: Skellingthorpe. Runt flygbas-skellingthorpe-engl.jpgstaden Lincoln ligger ett 25 tal flygplatser som användes under kriget, det var i regel i små byar som flygfälten anlades.

"Georges" 50 SQ i Skellingthorpe låg närmast  staden Lincoln, lätt att hitta.

Även här stannade jag och tog kort av "Eric". Byn i Bjärnum- Vittsjö storlek. Trots likheten var det inte lätt att hitta själva basen. Mitt i det lilla city står en minnessten med upplysning av vad här försiggått. Vid sidan en liknande busskur som var tapetserad med bilder från fältet och med Lancaster från både 50 SQ och 61 SQ som opererade härifrån. Jag hade böcker och fotostatkopior av "George" som jag måste leta upp varifrån korten var tagna, inte lätt. ed-588-george.jpgPå fälten runt var säd och betfält dominerande, närmast byn var bebyggelsen flervåningshus och villakvarter. Men skam den som ger sig. Jag for runt och jämförde bilderna och tänkvärda platser. Kom någon äldre för bi frågade jag naturligtvis. Efter flera timmars körande och letande hittad jag exakt den plats där "George" blev del-av-taxibanan-england.jpgfotograferad mellan söndagen 27/8 och tisdagen 29/8 1944 innan "George" med 6 ton bomber och 9 ton bensin kl 20,58 engelsk tid begav sig mot Köningsberg, nuvarande Kaliningrad med F.O. A. Carver med besättning. Det var deras första uppdrag.


Del av taxibanan där ED 588 George blev fotograferad.

Den 26-27 hade "George" också varit i Köningsberg men tyskarna hade skjutit ner Patfinderplanen som skulle markera målen. Det blev F.O. W.T. Enocks med besättning sista uppdrag, de hade flugit "George" flest gånger och nu gick kontraktet ut och de muckade. ed-588-sista-flygning.jpgDen nya besättningen kom bara till Höjalen i Vittsjö kl 23,10 svensk tid. De 7 engelska flygarna vilar nu i Pålsjö kyrkogård i Helsingborg. 2 år senare var jag här igen, då med Saab 900T "Black Pearl".

ED 588 George på väg mot sin sista flygning.

Då träffade jag en herre som flög i 50 SQ, men i september efter kriget. Han visade mig var fotot på "George" var tagit, exakt samma som med "Eric". Han visade var flygledartornet låg, nu mitt inne i bebyggelsen. Han frågade om var jag skulle bo, om jag bokat. Nej - jag bor i Saaben. Får jag bjuda på mat och vill du bo hos mig, går det bra. Jag tvekade, jag ville inte ställa till besvär. Han sade att hans gamla fru låg på lasarettet sedan några dagar och han skulle laga mat ändå. Jag tackade men vill inte ställa till besvär, så jag ligger i Saaben på gården. Han var tacksam att ha sällskap till kvällsmaten, jag minns inte vad vi åt, men det var säkert ok. Flera släktingar ringde och frågade hur hans fru mådde. Jag har funderat många gånger om hans stora intresse för svensk politik, speciellt om vi verkligen tyckte om Palme, politiska tjänstemän, fackföreningar och dyl. Han hade varit säkert 85 - 90 år idag. Hade han vetat hur våra tjänstemän i AP fonder, AMF, AFA och banker SEB, Swedbank och dylika girigbukar, hade detta bekräftat hans uppfattning om stat och bankdirektörer. Vi talade om korruption i östländer, han påstod lika mycket i England! Hade det varit idag, när svenska politiker talar om korruption i t ex Zimbabwe, påstår jag idag 2009 att är det inte korruption i fondbolagens styrelser, leka med andras pengar det kallar jag för legal stöld. Jag efterlyser skadestånd. Förlåt mina känslor sväller över. I stort var detta vi diskuterade halva natten, självklart lite krig också, bl a om den maskin som efterträdde Lancaster, Lincoln, men jetmaskiner kom emellan. Kl 20 00 ca embarkerade jag "Black Pearl". Kl 11 00 frukost, och han återkom med frågan om Palme. Jag hade svårt att svara ja eller nej om Palme. Var han en Gud i Sverige? Jag sade 50 - 50. Det är klart han var stor i Vietnam t ex. Det är ingen konst att bli populär när man ger bort enorma massor av pengar t ex Bai Bang och kommunistländer, då är det inte konstigt att bli populär. Han sade vad tycker du? Lite pinsamt, hur skall jag uttrycka mig? (var han dubbelagent?). Lite fint försökte jag säga: Slösa med andras pengar till kommunister och Cubaner är inte mina favoriter och det är skönt att slippa höra hans äckliga röst i radio och TV numera. Jag tackade för maten och sade att nu gäller Scampton och Dambuster. Detta var med Saab 900 "Black Pearl, 2002 - nu åter till Saab "Eric" år 2000. Klockan är sen eftermiddag när jag har fotograferat allt som gällde Skellingthorpe 50 SQ, nu är jag på väg mot Coningsby dit "George" kom först från fabriken i Newton Heat Chadderton och Woodford (där Malmö Aviations 4-motoriga BAE också byggs), förstäder till Manchester. ( Här provflögs "George" 2 febr 1943) efter Coningsby i 97 SQ kom "George" till Woodhall spa. (Samma fält som även 617 SQ var på). Och hit var jag nu på väg.