BJÄRNUM. Efter smällen på sista SS med DDD Gripen 991 i ett stort träd och en stor ledning i klassen, var besvikelsen obegripligt stor. X:et beordrade mig att sitta i baksätet på "Lorrie" (Solsta SAAB:en lastbil) jag fick skämmas hela vägen hem! Tankar om revansch började spira direkt. Istället för att ställa undan och glömma, var vi med på Custom mässan i Jönköping påsken 1991. DDD -Gripen skulle vara med i historiska rallymontern. I tre dagar malde videon på med "Rattens Mästare del l, denna fantastiska SAAB dokumentär från 92:an till V4:an. Den musik -speaker och motorljud- som kommer ut av denna video, -den går direkt i hjärtat! Fortfarande när jag kommer hem trött, eller när 10 något gått emot, då sätter jag igång Rattens mästare del l! Den löser upp alla stressnerver. Prova själv! Den filmen och en Hästens madrass att ligga på, är det bästa sömnmedel som finns. Inga skadliga biverkningar! Enda bi- verkningen, du blir än mer 2: takts frälst! Nu blev smällen smällen i San Remo fort glömd. Bröderna Andersson i Mala Bil tyckte skadan var en bagatell. På några timmar fixade de skadan på några timmar med flinka händer. Till nästa år skall det bli succé i San Remo.

Kammen växte, för nu hade jag fått nys om s.k. Lancia förgasare på mässan. Nu spirade framtids-drömmen om en klass seger i det Trollska Blomster rallyt 1992.
Under vintern hade jag kastat lystna blickar efter en kortnos 95:a som service bil. Anders Källquist i Blekinge hade en kortnos med en stark V4 under huven. Naturligtvis började jag fantisera om en kortnos-V4 trimmad till grupp II. Den skulle orka dra släpen med DDD Gripen och takräcke med däck och bakaxelrikt. I den bästa motortidningen Automobil (tror jag det var) såg jag en annons om en röd 95:a 1964, rostfri med Halmstads riktnr.

Jag ringde innan jul, efter jul, mellandagarna, efter nyår, mellandagar till trettonhelgen och hela helgen morgon o kväll. Inget svar. Jag hade nu under tiden letat upp gamla bilder på hur inredningen skulle se ut i en service 95:a. Takräcket hade jag sedan gammalt. Till trettonhelgen var ritningen klar, byrå med lådor framåt, fyra 20 lit. dunkar längst bak, fack med bl.a. olja 2T Bakaxelrikten och däcken på taket. Ja nu var det bara att åka till Halmstad och köpa 95:an när de svarade i tel. På morgonen efter helgen när posten var sorterad ringde jag. Nu svarade de. Hej, har du bilen kvar som Du annonserade om. Jag har ringt varje dag sedan innan jul - har du legat på beachen och badat? Svar: Nej, vi har varit hos dottern i London, men bilen är kvar, fast det stod fel i tidningen, det är en 96:a 1964, De luxe. Otroligt besviken lade jag på luren. Det kändes som hela det kommande Blomster rallyt San Remo Storico ej skulle kunnas genomföras på det sättet som jag tänkt. X:et och Edvin ville inte serva med den stora Solsta SAAB 9000 lastbilen "Lorrie". På de trånga serpentinvägarna var det jobbigt, stanna och backa många gånger i kurvorna. Hyrbil?, Nej inte en gång till, det blev dyrt förr gången.

Nej, har jag bestämt att bygga en 95:a till servicebil, då skall det bli en 95:a! Första lördagen efter trettonhelgen köpte jag en Kvällsposten (IDAG). Efter att ha stängt affären och ätit middag intog jag toaletten med tidning-en. Efter en halvtimmes läsning ser jag plötsligt en annons om 2 st 95:or, riktnummer Kristianstad!! Snabbare har jag nog aldrig lämnat toan, inte ens under tiden som brandman. Denna gång blev det bingo.

Ett par timmar senare hade jag en SAAB 95 V4 1975 på gården hemma. Jag övergav tanken på kortnos med V4. Ett par dagar senare kommer en f.d. mycket duktig rallyförare på besök i butiken. Det blev kanske inte så mycket möbler Kurt Ekelund och jag pratade om. Det mesta handlade om 95:an. Det var bara 7 veckor kvar till San Remo rallyt. Kurt förstod precis hur det kändes att förbereda allt till tävling.
Maken till fermitet har jag aldrig upplevt. Kurt med karossen, rensa och laga lite rost, montera sportens 4 bultade bromsskivor, takräcke med hjulställ och bakaxelrikt. X:et for som en skottspole mellan Attarp och veboa med reservdelar och småting som behövs här o där. Blivande svärsonen Jonas jobbade med lådbyrån. Jag byggde inredningen, plywood och lövsåg vinkeljärn och skruv, det liknade tomtens julmarknad på julafton kl 1500.TV 1. Edvin hade DDD Gripen i Arboga för isättning av nya Ström motorn med Lancia förgasare.

I IB ser jag annons om en trimmad V4 rallymotor, 110 hp. Direkt for jag till Borås och inhandlade den. Tiden gick fort, för fort, men när tiden var mogen, då var alla pusselbitarna på plats! Edvin hade inte haft tid att efterjustera och finjustera DDD Gripen, det skulle ske på plats i Italien.

Vi jobbade in i det sista, en stor låda skulle skruvas på Lorrie, träklossar för hjulen skulle skruvas på sent på kvällen. Mattider existerade inte. Det blev sent på natten när vi med Team Jerry Larsson, Sylvia och Ingemar Österberg kom äntligen till sömn och nattron sänkte sig över möbelaffären i Bjärnum. Tidigt skulle vi starta resan till Trelleborg-Rostock.

Fortsättning följer.