Blomsterparaden & Keukenhof i Holland

HOLLAND. Färden gick via Öresundsbron till Köge o vill man slippa den intensiva trafiken på motorvägen så kan man köra kustvägen till Köge, men där är många rondeller. I Köge bodde vi på campingen söder om staden med c:a 15 min gångväg till centrum. Efter Köge mot Fyn o stora o lilla bältsbroarna o vidare mot Tyskland o Elbe. Vid Elbe campade i Brunsbytel och där kunde vi se containerbåtarna på väg till Hamburg.

Vid Gluckstadt tog vi färjan över Elbe. Efter Elbe körde vi neråt mot Bremen o då mötte vi våren, en väg som vi rekommenderar och vi körde samma väg hem för där var så fint. Efter en färjetur i Bremen körde vi norrut mot Oldenborg och Groningen och sen till den beryktade vallen mot havet men där var mycket förstärkningsarbete på vallen så utsiktsplatsen var stängd.

Vi fortsatte neråt genom Holland till Keukenhoff men där var fullsatt på 3-4 campingplatser, dessutom var där trångt så vi körde några mil söderut till Camping Duinell I Wassenaar norr om Den Haag och där var fint o stora platser och stort badland och mycket mer, men kanske lite dyrt.

Det finns även en trevlig camping i Lisse där har vi varit tidigare. Tyvärr kom det regn, åska o hagel på fredagskvällen men på lördagen regnade det bara lite så vi körde förbi Lisse och parkerade bara 50 m från kortegevägen vid en kyrka.

Vi gick några hundar meter till en läktare som troligt vis var reserverad för bussresenärer och det var bra för där bromsade paraden till o särskilt de 4-5 orkestrarna stod stilla o stampade när dom spelade. Det var fantastiskt att se de många ekipagen väl uppbyggda med många o olika blommor, ibland riktiga konstverk.

På söndagen räknade vi med att det skulle vara mycket folk i Koukenhof så vi körde till Rotterdam, o där var många vägar, gator o viadukter ibland flera i höjd. Sydväst om Rotterdam körde vi 4-5 mil längs den stora hamnen. Längs kusten söderut var många badplatser men på grund av vädret inga badande.

På måndagen besökte vi Keukenhof som årligen har c:a 1.5 miljoner besökare.

Parkeringarna för både bussar, husbilar o personbilar var enorma, men så var där också mycket folk o tittade på parken, rabatterna o de stora hallarna med olika blommor o växter och där var även en stor matsal.

Dagen efter körde igenom centrala Amsterdam och såg mycket fint men målet var Edam en liten fin stad som en husbils ”Globetrotter beskrev som verkligen sevärd, och det stämde.

Centrum ligger inom gångavstånd från en camping som ligger fint på en udde. På sommaren är där en omtalad ost marknad, nu var där torgmarknad med bland annat stor försäljning av ost. I stan hittade vi en välsorterad butik som sålde bara ost i olika smaker. Mellan gatorna o kanalerna är där många fina hus.

Nästa stad blev Zutphen med mycket gatsten i olika färger på gator o trottoarer o i gatukors. I Zutphen är en bro med stål spann som det enligt uppgift stod mycket hårda strider om under andra världskriget.

Efter Zutphen besökte vi Giethoorn där en stadsdel inte hade några gator utan bara kanaler med körväg runt området och en körbro till varje tomt. Staden ligger söder Steenwijk.

Vi fortsatte sen till Bremen för att köra samma fina väg till Elbefärgan som när vi körde till Holland. På vägen norrut genom Tyskland o Danmark till Römö o dess jättestora sandstrand. Där kunde vi se hur man vinner mark från havet, därefter körde vi lilla Bältsbron till Fyn. Strax efter bron körde vi en liten väg via Vissenberg o Brobyverk till Faaborg den vägen var 100 gånger finare än att köra förbi Brösarp.

Faaborg är en mysig liten stad med många fina hus och fri parkering i hamnen som ligger nära centrum. Sista besöket var på det nya HC Andersson museet i Odense och det var väl den enda besvikelsen på resan. Det var en modern byggnation o lite konst men många montrar med modern konst och skrifter o böcker från HC Anderssons tid, och ljudet i hörlurarna var bara på Danska, Engelska o Kinesiska. Vi är väl inte så kulturella så vi tycker det gamla museet som vi tidigare har besökt var bra mycket bättre.

På det hela taget var det en mycket trevlig semester i 16 dagar och många fina upplevelser. Sen när vi kom till Sverige så mötte vi våren en gång till.

Praktiskt:
Tänk på att skaffa ett bropass annars blir det mycket dyrare på broarna och sätt bro bissen i bilrutan, med bara bro kortet har det hänt att någon har fått betala fullt pris på stora bälts bron.

Keukenhof har öppet 21 mars till den 12 maj 2024.

Runt Amsterdam kan man köra en ringväg runt staden, genom centrum är det miljözon och vissa tider är det trafikförbud.

Välj gärna mindre vägar för på motorvägar ser man naturen i fjärran men på mindre vägar ser man naturen i närbild, dessutom är trafiken lugnare och man kommer in i många små fina byar.

Gå in o Googla på orterna och planera en semester.