Norgesemester 2023

NORGE. Efter MHF:s Campingträff i Rossön norr om Strömsund i Jämtland var det lämpligt att köra om Norge hem. I Mörsil före Åre åt vi på ett Rekondcenter, omskrivet i ICA kuriren, det var ett mysigt ställe med bara vegetarisk mat och mycket folk. Körde sedan via Åre till Trondheim, där vi inte stannade då vi varit där flera gånger tidigare. Nu liksom tidigare var där mycket stora vägarbeten på E 6 an.

Vi styrde färden mot Kristiansund som är en fin stad att besöka, därifrån kan man ta färja över till Havskustvägen och vidare till Molde, men vi valde att köra en omväg till Molde för att sen köra den omtalade 8.5 km långa Havskustvägen fram och tillbaka. Vägen tog 12 år att bygga och räknas som en av Europas finaste vägar med sina krumbuktande broar. Tyvärr var det regnigt väder så det blev inga bra bilder men vi har några bilder från ett tidigare besök. På väg till Ålesund passerade vi uppfarten till Trollstigen.

Även i Ålesund regnade det men även här har vi som väl var bilder från ett tidigare besök. Förra gången gick vi de 418 trappstegen upp till Fjällstua på Asklandsberget, men dåligt väder och nu är benen äldre så vi körde upp i stället. Det gick bra men parkera gick inte och köra ner tog tid för turistbussarna som inte kom in på parkeringen blockerade utfarten, när det blev fritt körde vi efter en buss som hade följebil före som stoppade mötande bilar när det var så smalt så dom inte kunde möta en buss.

Vi körde vidare söderut längs fina vägar o färjeleder till en camping c:a 2.5 mil före Bergen och nästa dag Bergen, Europas regnrikaste stad med 200 regndagar om året men kan man tänka sig solen sken o klart fint väder den dagen vi var där.

Att promenera i centrum o hamnen bland alla marknads o matstånd o de fina husen vid soligt väder det är verkligen rena semesterdrömmen. I Bergen finns en camping 7-8 km från centrum o en ställplats 10 minuter med spårvagn till centrum.

Efter Bergen valde vi den lilla södra vägen mot Oslo ”Hardangervägen” liten o krokig men nära bebyggelsen o naturen.

Getter o får även kor såg vi ibland på vägarna o de verkade ha ganska bra trafikvett.

I Flom som ligger långt in i landet går atlantkryssarna in för att passagerarna skall åka med Flombanan, en järnväg som går högt upp i bergen och en underbar utsikt. Denna gången åkte vi inte upp för det var lång kö till tåget. Man kan även åka tåg från Oslo till Bergen och då passerar man Flom.

I Nestved bodde vi på en liten fin camping där vi varit för 41 år sen. Då var det den varmaste dagen i Europa där och i en ort i Italien. Nestved har fortfarande det norska värme rekordet och då var det så lite vatten i älven så man kunde gå över den samt lägga sig ner och hålla i en sten för att svalka sig.

Mot Oslo körde vi inte den 2.5 mil långa tunneln utan den g:a smala o slingriga natursköna vägen.

Vi körde inte in i Oslo utan vid Hönnefors körde vi sydväst om Oslo och en tunnel under Oslofjorden sen E6:an till Svinösund och Dynestrands camping och sen hem. C:a en vecka efter vi kom hem började skyfallet som skapade stora översvämningar i Norge.

Kolla på Google och planera en semester.